یزدفردا "موزه میرزا محمد کاظمینی پذیرای مسافران وگردشگران داخلی وخارجی میباشد.
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:در میان آثار هنری ارزشمندی که از پیشینیان به یادگار مانده نسخه های خطی با پشتوانه معنوی از جایگاهی بس والا برخوردار است زیرا هم از نظر علمی و هم به لحاظ ظاهری گواه دانش فرهنگ و هنر ملت است و تاریخ و سیر تکامل فرهنگ و هنر را می توان به گونه ای واقعی در اوراق نسخه های خطی مشاهده نمود .
مجموعه اسناد و نسخ خطی آقای میرزا محمد کاظمینی شامل صدها سند تاریخی و کتب خطی در موضوعات گوناگون ، به ویژه علوم قرآنی و ادبی می باشد و از آثار ارزشمند این گنجینه گران سنگ می توان به قرآن مجید مربوط به سده هفتم هجری ، نسخه ای از دیوان حافظ سده نهم هجری ، شجره نامه آدم تا خاتم و سلسله سادات عریضی دو اصفهان به طول 36 مترمربع اشاره کرد
موزه میرزا محمد کاظمینی شامل شش بخش میباشد که این بخش ها عبارتند از:
گنجينه اسناد و نسخ خطي : 


گنجينه اسناد و نسخ خطي َ، شامل چهل هزار سند ارزشمند خطي، دوهزار نسخه خطي و دو هزار نسخه چاپ سنگي است. كهن ترين نسخه اين گنجينه َ، تعدادي قرآن مجيد با قدمت هفتصد سال است. پس ازآن نسخي ازدهه نهم هجري به بعد، چون سبحه الابرار جامي وكليات سعدي آراسته به تصويرهاي مينياتوري  زيبا،ديوان حافظ به سفارش سلطان فريدون حسين ميرزا بايقرا،جام جم اوحدي مراغه اي، فرهاد وشيرين وحشي بافقي و بخشي از اوستاست. همچنين طومارسي و شش متري شجره نامه آدم تاخاتم (ع) و سلسله سادات عريضي يزد و اصفهان باقدمت سيصد سال ازنسخه هاي منحصر به فرد گنجينه به شمارمي آيد. فرمان هاي حكومتي، عهدنامه هاي تاريخي، نكاح نامه، وقف نامه ها و ادعيه مختلف ازديگراسناد موجود دراين گنجينه است.
گنجينه سكه واسكناس :

مجموعه سكه هاي اين موزه ازغني ترين مجموعه هاي سكه ايران است كه به صورت علمي وتاريخي تهيه شده است. سكه هاي موجود از شاهكارهاي هنر ايران باستان محسوب مي شوند؛ به گونه اي كه درميان آنها سكه هايي ازدوران هخامنشيان، مقدونيه، (اسكندرمقدوني)، سلوكيان (حكومت غيرايراني)، اشكانيان و ساسانيان همچنین حکومتهای محلی ایرانی، مانند: پارس، الیمائید، خاراسن ونیز حکومتهای اسلامی ، چون: اموي،عباسي وديگر سلسله هاي ايراني –اسلامي، چون: سامانيان : آل بويه و...وحكومت هاي معاصري، مانند: صفويه، افشاريه، قاجاريه، زنديه و پهلوي به چشم مي خورد. همچنين وجود سكه هاي مختلف ضرب شده در شهردارالعباده يزد و سكه بسيارزيباو ارزشمند وليعهدي علي بن موسي الرضا(ع) غناي موزه مذكوررا دوچندان كرده است.اين موزه نمايشگر اوج غروروعظمت ايرانيان است. تعداد سکه ها 6700 عدد و تعداد اسکناس بالغ بر 700 قطعه می باشد.
 

گنجينه عكس :


عكس هاي تاريخي، بزرگ ترين تبيين كننده رخدادها وحوادث ومعرف چهره ها،صنوف وطبقات اجتماعي هردوره اي است. عكس ازبرخي ازمتون تاريخي موثق تراست: چراكه درمورد متون بيم تحريف مي رود،اماچنين شبهه اي درموردعكس وجود ندارد. دراين گنجينه سي هزار عكس تاريخي نگهداري مي شود.
گنجينه نگين، مهر و اشياء تاريخي :


نگين ها وعقيده مذهبي درمورد فضيلت استفاده ازهرکدام از آنها،چون: ياقوت،زمرد، دُرٍّ، عقيق، فيروزه و...ونقش هاي مختلف نگين ها،مانند:ان الله بالغ امره،العزه الله،الله الملك، و...همچنين عقيده به خاصيت درماني سنگ ها،ارزش اين آثار رادرپژوهش هاي  مردم شناسي دوچندان نموده است.مهرهاي تجارايران در دوره قاجاریه از دیگر اشیای ارزشمند این مجموعه محسوب می شوند. ظرف نمرودی و دُرّ علوی و ظروف دیگر، با نقش و نگارهای متنوع از جمله دیگر آثار گنجینه مذکورهستند. تعداد اشیای این گنجینه بالغ بر 2000 عدد می باشد.
گنجینه کبریت:

در گذشته گوگرد را کبریت می نامیدند و در معنای امروزی به چوب کوچک و باریکی گفته می شود که نوک آن گوگرد باشد. کبریت در زندگی عامه  مردم با قیمتی نازل در دسترس قرار می گیرد و از نظر مادی ارزش چندانی ندارد، اما آنچه حائز اهمیت است، نگاهی است که می توان به مجموعه گرد آوری شده از کبریت های مختلف داشت.
جمع آوری هشت هزار کبریت مربوط به هشتاد سال پیش تاکنون و تاسیس گنجینه ای منحصر به فرد که به تنهایی موزه ای بزرگ برای ایران خواهد بود.
گنجینه تمبر:

تمبر نمادی از دیدگاه، فرهنگ و گواهی بر رویداد های اجتماعی یک جامعه است. تمبرها را می توان از نظر نوع رنگ،کاغذ، علائم، موضوع هاو... مورد بررسی قرار داد. به منظور انجام امور پژوهشی و ایجاد گنجینه تمبر، تهیه مجموعه کاملی از تمبرهای ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بالغ بر 28000 تمبر، تهيه و خرید تمبرهای جدید، پس از هر بار انتشار ادامه دارد. بخشی از این گنجینه، اختصاص به تمبرهای خارجی دارد.
 
 
 
 
 
 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا